Websitebezoekers wegjagen? Nee, dat wil je natuurlijk niet! 😉

Toch zie ik het vaak voorbij komen en is het helemaal niet zo moeilijk om het voor elkaar te krijgen. In deze blog laat ik je zeven punten zien waar je eigenlijk wat meer op zou moeten letten.

 

1. Een privé emailadres gebruiken.

Serieus, het gebeurd nog steeds. Mensen die hun privé emailadres gebruiken op hun website. Als je een eigen website (en domeinnaam) hebt dan kun je daar een eigen, professioneel e-mailadres bij krijgen. E-mailadressen waar .gmail.com of .hotmail.com achter staat zijn absoluut niet professioneel. Punt. 😉

 

2. Pagina’s en linkjes die niet werken

Er is niks vervelender dan linkjes naar pagina’s die niet meer bestaan. Je websitebezoekers zijn geïnteresseerd in een bepaalde pagina op je website of een artikel die je hebt geschreven. Hoe irritant is het dan als ze deze niet kunnen vinden! Je bezoeker is dan al snel klaar met je website.

Dit is een “foutje” wat er snel in sluipt. Als je actief bent op je website en regelmatig iets veranderd of veel artikelen schrijft dan kun je het een keertje over het hoofd zien natuurlijk. TIP: Check minstens 1 x per half jaar even al je content en pas de linkjes aan waar nodig.

Let hier echt op want het is dus wel dusdanig storend dat mensen vertrekken.

 

3. Geen veilige SSL verbinding hebben

Maak je gebruik van FireFox of Google Chrome als internetbrowser, dan is de kans groot dat er sinds een tijdje in de adresbalk staat dat je website onveilig is. Het is rood, het is nogal opvallend en het schrikt behoorlijk af. Of het nu wel of niet erg is… voor een groot deel van je websitebezoekers is het niet duidelijk wat het inhoudt en schrikt het af. Het ziet er namelijk nogal verdacht en onveilig uit. Kans is dan groot dat ze gelijk je website verlaten. Ga na bij je websitebouwer of je hostingprovider of ze dit voor je in kunnen stellen.

 

4. Pop-ups die direct in beeld komen

Hoe irritant, je komt op een website terecht en voordat je ook maar de kans hebt gehad om iets te doen of te bekijken… BAM… pop-up in je face. Weg interesse. Je hebt nog niet eens rustig kunnen rondkijken en er wordt al van alles door je strot geduwd.

En begrijp me niet verkeerd, een pop-up hoeft niet irritant te zijn! Het kan zelfs heel goed werken. Maar dan moet je het wel goed inzetten. 😉

 

5. Enorme vragenlijsten

Remember this: hoe meer je vraagt = hoe meer mensen gaan afhaken. En dan vooral als je onnodige informatie of privé gegevens vraagt. Verplicht mijn telefoonnummer ergens invullen.. im out! Heb er een hekel aan als bedrijven ongevraagd bellen met verkooppraatjes. Net als een invulveld voor “onderwerp”, totaal overbodig en kun je beter weglaten. Eigenlijk heeft je contactformulier maar 3 velden nodig:

  • Naam
  • E-mailadres
  • Het bericht

En verder niks.

 

6. Vakantiefoto’s gebruiken

Het is begrijpelijk als je geen mega budget hebt voor het inhuren van een professionele fotograaf. Al raad ik je het wel aan want het komt natuurlijk veel professioneler over. Lukt het echt niet om een fotograaf in te schakelen, laat dan een vriendin een paar foto’s maken waarbij je in een werksetting bent. Maar laat absoluut je vakantiefoto’s achterwege! Simpelweg omdat het totaal niks toevoegt aan je geloofwaardigheid als professional. Ben je boekhouder dan zijn foto’s van jezelf in een hangmat niet logisch. Ben je schoonheidsspecialist dan zijn kantoorfoto’s niet logisch. Laat aan je websitebezoekers foto’s van je team zien, van je werkplek en hoe jij aan het werk bent. Be real!

 

7. Veel te veel bla bla

Ik zie het ontzettend veel voorkomen… hele lappen tekst. Enorme stukken over wat je diensten allemaal inhouden en wat de mensen er allemaal voor krijgen en waarom jou dienst het beste is wat ze maar kunnen kopen. Stop ermee.. Mensen nemen de tijd niet om het te lezen. Dus cut the crap, verkort je teksten tot leesbare, waardevolle stukken waar mensen makkelijk doorheen kunnen komen. Laat vooral zien waarom mensen bij jou moeten kopen. Verzamel recensies en schrijf waardevolle blogs.

Je blogs mogen echter wel een stuk langer zijn. Deze zorgen namelijk ook voor een goede google ranking. Dus leef je hier vooral lekker uit. Al moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat het leesbaar is en waardevol blijft. Mensen kiezen er echt voor om je blogs te lezen. Wil je het de bezoekers nog makkelijker maken dan kun ervoor kiezen om van je blog een video of podcast te maken. Zo creër je gelijk nog meer content. Google will love it.