Dit is de tijd om je online zichtbaarheid te verbeteren! Waar je ‘vroeger’ je oude website nog rustig kon laten verslonsen is het nu ontzettend belangrijk om je website te onderhouden en actief te blijven!

‘Vroeger kwam je klanten toch wel via je netwerk binnenwandelen. Maar nu is het andere koek…. ineens was daar Corona.

Helaas heb je hierin geen keus en ben je helemaal overgeleverd aan de keuzes die voor jou worden gemaakt. Hoe vervelend ook. Je bent onderdeel van de wereldwijde pandemie. Je hebt misschien je winkel of je praktijk moeten sluiten omdat de overheid dat heeft besloten of je merkt dat het veel rustiger is geworden door alle maatregelen. Daarom deze blog: 5 tips voor je online zichtbaarheid.

Wij hebben nagedacht over hoe je de bezoekers van je website nog beter kunt helpen. Dit deed jij natuurlijk al, maar wie weet kan het nog beter.

 

Tip 1. Bied een Livechat aan op je website

Tip 2. Deel je kennis

Tip 3. Stuur nieuwsbrieven

Tip 4. Bied online workshops en advies aan

Tip 5. Start een WooCommerce webshop

 

1. Bied een Livechat aan op je website

Vroeger konden de klanten gewoon bij je langskomen in de zaak of plande je een afspraak in. Nu moet je het anders aanpakken. Tegenwoordig kijken klanten sowieso al snel eerst op je website voordat ze contact opnemen. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk voor ze.

Hoe makkelijk is het als er een livechat aanwezig is op je website! Je kunt hiervoor de officiële Facebook Messenger Chat plugin gebruiken, Whatsapp chat* of een plugin voor een livechat als tawk.to.

2. Deel je kennis

Klanten willen graag alles weten.  Een perfect hulpmiddel hiervoor is om een blog te beginnen. Dit klinkt misschien heel spannend maar is binnen een WordPress website eenvoudig te realiseren. Naast het delen van je kennis kun je natuurlijk per dienst op de pagina een aantal veel gestelde vragen met antwoorden geven. Hiermee maak je het nog gemakkelijker voor de bezoeker om antwoorden op hun vragen te vinden.

De ultieme combinatie is: een aantal veel gestelde vragen op de pagina en daaronder een directe link naar je blogpagina. Het beste van twee werelden voor je online zichtbaarheid.

3. Stuur nieuwsbrieven

Mogelijk heb je op dit moment meer tijd te besteden aan je bedrijf omdat je minder of geen fysieke afspraken hebt en daardoor minder reistijd. Deze tijd kun je natuurlijk besteden aan het lezen van boeken, volgen van trainingen of andere werkzaamheden aan je bedrijf, maar heb je er wel eens over nagedacht om alle kennis die je hebt rond te sturen in een wekelijkse nieuwsbrief?

Schrijf voor jezelf binnen een minuut zoveel mogelijk punten op waar je zakelijk gezien veel kennis over hebt. Waar kun jij veel waardevolle informatie over delen? Ik weet zeker dat je hier interessante feiten uit haalt.

Je kunt alles bundelen in een e-book (ja daar zijn er al heel veel van, nou en?) of maak er een gratis e-mailserie van.

Ga aan de slag met je mailinglijst en door gratis informatie te geven je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief gaat krijgen.

4. Bied online workshops of advies aan.

Voor de coronacrisis had je een drukke business. Allemaal klanten die bij jou kwamen om iets te leren of je diensten of producten af te nemen. Alleen op dit moment is in real life afspreken helaas een stuk minder voor de hand liggend.

Wat zou je kunnen digitaliseren? Zou je online een workshop kunnen geven over een passend onderwerp? Of je training om toveren naar een online academy? In WordPress kun je met LearnDash een gebruiksvriendelijk en stabiel systeem bouwen waarmee jij je kennis online kunt delen. Een iets laagdrempeligere vorm is natuurlijk een workshop of 1 op 1 advies via Zoom.

Natuurlijk is YouTube ook ideaal om je kennis te delen en je online zichtbaarheid te vergroten. Geef gratis advies, tips en tutorials door middel van video’s op YouTube te delen.

5. Start een WooCommerce webshop

Deze had je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht. Het vrij voor de hand liggend. Maar dit geldt niet alleen voor de fysieke winkels die nu online hun producten verkopen via hun webshop. Een WooCommerce webshop is ook ideaal voor je restaurant dat gesloten is maar wel afhalen en bezorging mag aanbieden. Vraag naar de mogelijkheden die een webshop biedt voor jou bedrijf, we denken graag met je mee.

 

Conclusie

Dit waren de vijf tips die we je graag mee willen geven om je online zichtbaarheid optimaal in te zetten.

Mocht je het nu zo druk hebben dat je echt geen tijd hebt om met het bovenstaande aan de slag te gaan? Doe dan in ieder geval iets met punt 2 en 3. Deal? Publiceer zoveel mogelijk waarde.

En natuurlijk zijn we zelf ook bereid om je van een gratis tip te voorzien. Laat ons weten in een reactie wat de URL van je website is en wij geven je gratis één tip waarmee je een betere WordPress website krijgt. Wij zijn benieuwd waar jij tegenaan loopt. Laat het dus snel weten.