Wil je de omzet van je salon een flinke boost geven? Klaar om het naar een hoger niveau te tillen? Laten we duiken in een baanbrekende strategie voor gedreven beautyondernemers zoals jij.

De 4 pijlers voor een winstgevende salon

  • Breid je klantenkring uit.
  • Geef de gemiddelde besteding per bezoek een boost.
  • Moedig aan om vaker een afspraak te maken.
  • Vereenvoudig de kosten van je salon.

De sleutel tot het beheersen van deze vier? Zorg ervoor dat klanten die voor het eerst je salon bezoeken terugkomen, en niet alleen voor een tweede bezoek, maar ook voor een derde, vierde en nog meer.

Waarom dit zo belangrijk is:

Klantengroei: Terugkerende klanten laten je klantenbestand vanzelf groeien.

Meer besteding: Vaste klanten geven doorgaans meer uit per bezoek.

Frequentie: Plan bij elk bezoek een vervolgafspraak in en verhoog zo de frequentie van salonbezoeken.

Kostenbesparing: Het is algemeen bekend dat het behouden van een klant 5-7 keer goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant.

Berekening:Hoe je de winst van je salon een boost kunt geven

Neem eens een kijkje naar deze simpele salonberekening om te zien hoeveel je MISLOOPT als je die nieuwe klant niet weet te behouden na hun eerste bezoek.

1

Stel je gemiddelde behandeling/dienst kost € 60.

Je klant komt gemiddeld 5 keer per jaar bij je langs.

€ 60 x 5 bezoeken = € 300 besteed bij jouw salon per jaar.

Dat komt neer op een POTENTIËLE totale jaarlijkse omzet van € 300 per nieuwe klant.

2

Stel je hebt elke maand 20 nieuwe klanten die naar je salon komen.

Dat zijn 240 nieuwe klanten per jaar, met een mogelijke uitgave van € 300 per klant gedurende 12 maanden: € 300 x 240 = € 72.000 per jaar.

Bam!

3

Maar hier komt het…

Het merendeel van de salons behoudt slechts zo’n 33% van de nieuwe klanten. Dat betekent dat 67% nooit terugkomt voor een tweede bezoek.

Heb je je ooit afgevraagd wat dit verlies je salon eigenlijk kost?

Het antwoord is eigenlijk best schrikbarend, kijk maar…

67% van je 240 nieuwe klanten is 160. Auw!

160 klanten per jaar komen nooit meer terug na hun eerste bezoek. Dat geeft wel stof tot nadenken…

4

Houd in gedachten dat de gemiddelde klant jaarlijks € 300 uitgeeft (in dit voorbeeld).

Vermenigvuldig € 300 met 160 (het aantal klanten dat niet terugkwam voor een tweede bezoek) en…

Er is zojuist € 48.000 de deur van je salon uitgelopen.

€ 48.000. Dat is een behoorlijke hoeveelheid omzet die je misloopt. Elk jaar opnieuw. Bedenk eens wat je allemaal zou kunnen doen met een extra € 48.000 per jaar.

En denk eraan, in het hierboven gegeven voorbeeld, elke klant die blijft betekent nog eens € 300 extra per jaar voor jou.

Stel je eens voor dat je een extra 20% van je nieuwe klanten kunt overtuigen om trouwe klanten te worden. In dit voorbeeld zijn dat 48 nieuwe klanten die blijven. Dit zou al een verbetering van € 14.400 extra omzet opleveren voor een jaar. En onthoud, dat is € 14.400 die in JOUW kassa belandt, niet in die van je concurrenten.

Salon Winstcalculator: Haal het maximale uit JOUW omzet

Nu ben jij aan de beurt…

Gebruik de Calculator vragen hieronder 👇🏼 en zie hoeveel potentiële omzet er weg lekt.

Speel met de cijfers van je salon. Maak de berekening met verschillende cijfers ontdek hoe zelfs kleine veranderingen je inkomsten kunnen versterken, zonder enig risico.

Winstcalculator

Hoeveel kost gemiddeld een behandeling?
Bijvoorbeeld:  € 60

Wat is het gemiddelde aantal bezoeken per klant per jaar?
Bijvoorbeeld: 5 keer

Jouw gemiddelde jaarlijkse besteding per klant is:
60 x 5 = € 300,-. Één klant levert dus zo’n € 300,- per jaar op.

Hoeveel nieuwe klanten komen er gemiddeld per maand bij jou binnen?
Bijvoorbeeld: 10 nieuwe klanten

Fantastisch nieuws! Met deze nieuwe klanten behaal je jaarlijks een omzet van:
€ 3.000,-

Maar hoeveel van deze klanten komen terug voor een tweede bezoek?
Bijvoorbeeld: 5 klanten

In 1 maand heb je dan 5 klanten verloren.

Als dit elke maand gedurende het jaar voorkomt (5 x 12 = 60 klanten). Dan verlies je dus over een jaar tijd maar liefst 60 klanten!

Jaarlijks loop je dan € 18.000,- aan omzet mis! (60 x 300 = € 18.000,-)

Verander nieuwe klanten in trouwe fans

Als je echt het verschil wilt maken in je bedrijf:

×