Ben je zeker dat je het beste uit Valentijnsdag haalt voor je beautyonderneming?

Het komt snel na de feestdagen, dus je bent misschien niet helemaal voorbereid. Maar Valentijnsdag kan een geweldige kans zijn om meer klanten aan te trekken en je omzet te verhogen.

Hier zijn mijn zeven beste Valentijnsdag marketingideeën voor beautyondernemers. Ze helpen je nieuwe klanten aan te trekken, loyaliteit te tonen aan bestaande klanten en je gemiddelde verkoop te verhogen:

1. Valentijns Salon Social Media Ideeën

Probeer deze ideeën voor sociale media in je salon:

1. Valentijnse visuele aantrekkingskracht

Kies een krachtige visuele uitstraling en houd deze consistent tijdens je Valentijns-campagne voor merkherkenning, zowel op social media als offline. En gebruik natuurlijk relevante hashtags.

2. Liefde is alles wat je nodig hebt

Valentijnsdag is de perfecte gelegenheid om wat plezier en betrokkenheid toe te voegen aan je social mediastrategie. Onthoud, je volgers willen zich verbonden voelen en betrokken zijn, niet alleen maar iets verkocht krijgen.

Probeer dit om de harten van je volgers sneller te laten kloppen:

  • Organiseer een Valentijnse winactie.
  • Maak interactieve, leuke liefdesthema-quizzen.
  • Houd een Valentijnsdag make-over wedstrijd.
  • Voeg wat luchtige inhoud toe met inspirerende of grappige Valentijnsdagcitaten.

Zet je salon in de schijnwerpers in enkele minuten...

Zet kracht bij je salonmarketing met een stap voor stap maandelijkse marketingplannen, praktische toolkits, kant-en-klare social media captions en afbeeldingen, en nog veel meer… Nieuwsgierig? Leer meer over Salon Social Club hier.

3. Een verkoopfout

Ik begrijp dat je je cadeaubonnen, behandelingen en producten als ideale Valentijnsgeschenken wilt promoten, maar constante ‘koop, koop, koop’-berichten kunnen mensen afschrikken op social media.

In plaats daarvan, ‘laat zien, niet vertellen’, want dat maakt het leuker, boeiender en, nou ja… sociaal. Een TikTok of Reel waarin wordt uitgelegd waarom een product uit je assortiment het perfecte cadeau zou zijn, of het tonen van een heerlijke gezichtsbehandeling, komt niet over als opdringerig. En werkt geweldig.

4. Wees creatief

Wees creatief met je Valentijnsdagafbeeldingen en maak je eigen foto’s voor een authentiek sociaal gevoel. Bekijk op social media bijvoorbeeld hoe de grote merken dit aanpakken en probeer dit na te bootsen.

2. Bedankt loyale klanten op Valentijnsdag.

Zet het liefdesthema voort en bedank je loyale klanten.

Het is te makkelijk om ze over het hoofd te zien. Toch is een van de grootste redenen waarom loyale klanten een salon verlaten omdat ze zich niet gewaardeerd voelen. Dus geef ze wat liefde deze Valentijnsdag.

Valentijnsdag marketingideeën voor je loyale klanten:

1. In de salon

Geef loyale klanten een Valentijnscadeau. Wat dacht je van een goodiebag met gratis monsters, een upgrade-behandeling of een cadeaubon voor je beste klanten?

Of verras klanten op de 14e zelf met gratis chocolaatjes en bubbels tijdens hun afspraak.

Vergeet niet om je Valentijns Playlist zorgvuldig te kiezen.

2. Een Valentijnsaanbieding alleen voor loyale klanten

Benader vaste klanten om hen te bedanken voor hun steun en bied hen een Valentijnstraktatie aan op de rustigere dagen van de week gedurende de maand. Februari kan behoorlijk rustig zijn in de salon, vooral aan het begin van de week. Denk wel goed na over de voorwaarden – welke teamleden je meeneemt en welke behandelingen.

Of geef driedubbele beloningen op je loyaliteitsprogramma: op Valentijnsdag zelf OF op productaankopen gedurende februari OF op geselecteerde behandelingen.

3. Trek nieuwe klanten naar de salon met een Valentijnsaanbieding.

Laat mond-tot-mondreclame werken voor je en trek nieuwe klanten aan voor je salon met een speciale Valentijnsdagactie. Geef gedurende deze week romantische kaarten aan je klanten en vraag hen deze aan ‘iemand van wie ze houden’ te geven. Op deze kaarten staat een korting voor nieuwe klanten in je salon, en als beloning krijgt de bestaande klant ook iets leuks. Het is eigenlijk hetzelfde als de normale ‘Raad een Vriend aan’-aanbieding, maar dan op een vriendelijkere manier. Het voelt minder als verkopen en meer als een vriendelijke gunst vragen.

4. Winkelen in de salon voor Valentijnsdag.

Valentijnsdag is waarschijnlijk de op één na grootste kans op productverkoop voor beautyondernemers naast Kerstmis. Verspil het niet.

1. Transformeer de salonramen in een liefdesverhaal

Denk aan je salonramen als jouw persoonlijke reclamebord – gratis advertentieruimte die erop wacht om een verhaal te vertellen. Creëer een Valentijnsthema-display met levendige kleuren, romantische cadeau-ideeën en opvallende ontwerpen.

Onthoud, een boeiend raamdisplay is als een stille verkoper die klanten naar je salon trekt.

2. Weef Valentijn door je hele salon

🎁 Ga door met het passie-thema met een mandje met rode en roze impulsaankopen op je balie. Lippenstiften, nagellakken en gekleurde haaraccessoires slaan altijd aan.

🎁 Vergeet niet om je cadeaubonnen prominent tentoon te stellen. Je vindt hier meer ideeën voor het verkopen van cadeaubonnen in de salon.

🎁 En voor dat extra vleugje zorgzaamheid, waarom bied je geen gratis cadeauverpakking aan bij productaankopen? Dit kleine gebaar, vooral gewaardeerd door mannen die op zoek zijn naar het perfecte cadeau, kan van een eenvoudige aankoop een onvergetelijke ervaring maken voor je klanten.

5. Zoek een Valentijn (Marketing) Partner.

Werk samen met gelijkgestemde lokale bedrijven en promoot gezamenlijk via sociale media-wedstrijden, weggeefacties, raffles in de salon, flyers en aanbiedingen.

Waarom samenwerken? De kracht van samenwerking:

  • De prijzen zijn groter en aantrekkelijker.
  • Marketingkosten worden gehalveerd, maar het promotionele effect wordt verdubbeld.
  • Je lift mee op elkaars klantenbestand.

Zoek lokale bedrijven die dezelfde doelgroep bedienen als jij. Bloemisten, kaartenwinkels, taartwinkels, fotografen, restaurants en juweliers – ze zijn allemaal effectieve Valentijnmarketingpartners voor een kappers- of schoonheidsbedrijf.

Dus je hebt wat lokale partners gevonden. En nu? Hoe breng je het nieuws op straat?

Makkelijk. Je promoot hun aanbieding op je salon social media en op je salonwebsite. Vraag hen dan om hetzelfde te doen om ervoor te zorgen dat het voor jullie beiden win-win is. Je deelt hun flyers/promoties uit aan al je klanten bij je kassa, en zij doen hetzelfde voor hun klanten.

6. Promoot behandeling- en productpakketten.

Dit recente onderzoekt laat zien dat een schoonheidsbehandeling op de derde plaats staat op de lijst van ideale Valentijnsgeschenken die vrouwen graag zouden ontvangen. Aangezien de eerste twee op de lijst een vakantie en een auto zijn, veronderstel ik dat de meeste mannen zullen kiezen voor de goedkopere optie, wat enorme kansen biedt voor de beautybrance.

Vrouwen: Wat zou jouw ideale cadeau zijn voor Valentijnsdag?

  • Vakantie 27%
  • Auto 17%
  • Schoonheidsbehandelingen 15%
  • Sieraden 13%
  • Kleding 8%
  • Diner 7%
  • Seksuele speeltjes 6%
  • Lingerie 3%
  • Huisdier 3%
  • Theatertickets 1%

Meer overtuiging nodig…

Hetzelfde onderzoek toont aan dat de meerderheid van mannen en vrouwen geloven dat het belangrijkste doel van Valentijnsdag is ‘je geliefde laten zien hoeveel je om hen geeft’.

Het is gemakkelijk om sceptisch te zijn over Valentijnssalonpromoties en -marketing. Maar ze hoeven echt niet klef, goedkoop of oppervlakkig te zijn. Als eigenaar van een beautyonderneming ben je hierin op de goede weg.

Creëer verleidelijke Valentijnsarrangementen. Stop niet alleen bij die voor partners, want mensen vinden het heerlijk om ook hun bredere familie en vrienden te laten zien dat ze om hen geven. Ik zou altijd gaan voor aanbiedingen met een service-upgrade voor deze Valentijnsactie in plaats van kortingen. Dit zijn al loyale vaste klanten – je hoeft geen winst weg te geven.

En vergeet niet om ook een aantrekkelijk ‘dankjewel’-element toe te voegen voor de koper.

7. Eindeloze (email) Liefde op 14 Februari.

Voer je een Valentijnswedstrijd uit op social media? Verzamel dan altijd e-mailadressen (in plaats van likes, reacties of volgers) zodat je een nieuwe groep potentiële klanten hebt om te mailen en naar je salon te trekken.

Het opbouwen van je eigen e-maillijst is een van de meest waardevolle salonmarketingactiviteiten die je kunt doen.

Hier is waarom:

  • Organische (onbetaalde) Facebook-berichten bereiken slechts een klein deel van je volgers. Maar met e-mailmarketing komt je Valentijnsbericht direct in de inbox van iedereen terecht. Het elimineert het gokken. Je weet precies wie het heeft gelezen en welke actie ze hebben ondernomen.
  • Google en de social media kanalen veranderen voortdurend de regels, wat van invloed is op hoeveel mensen je marketingberichten bereiken. Maar met e-mailmarketing heb je het voor het zeggen. Jij bent in controle. Je weet wanneer je op ‘verzenden’ drukt dat je Valentijn marketingbericht wordt afgeleverd.
  • E-mail is een gerichter en effectiever marketinginstrument voor het bezorgen van je Valentijn marketingberichten dan social media. Ondanks dat is social media wel het beste voor de betrokkenheid.

Speel Cupido. Combineer beide voor een Valentijn marketingpartnerschap dat in de hemel is gemaakt.

Samenvatting:

Valentijnsdag zal komen en gaan. Blijf gedurende de hele maand je marketing doorvoeren op je marketingkanalen zodat Cupido echt haar werk kan doen!

Als je echt het verschil wilt maken in je bedrijf:

×